• Kategorie
  • Edukacja osób starszych. Seniorzy w przestrzeni nowych mediów

55.00
szt.
Wysyłka w ciągu 2-5 dni roboczych
Cena przesyłki 11.99
Kurier (DHL, DPD, InPost) płatność online, wpłata na konto 11.99
Kurier (DHL, DPD, InPost) płatność za pobraniem 17.99
Dostępność Mało
ISBN 978-83-8085-012-5

Zamówienie telefoniczne: 512228505

Zostaw telefon

Obecne czasy naznaczone dynamicznym rozwojem mediów cyfrowych i najnowszych technologii informacyjno-komunikacyjnych stawiają przed osobami starszymi szczególne wyzwania. Liczne trudności - natury społecznej, psychologicznej czy finansowej - stają się przyczyną wykluczenia społecznego, a w szczególności wykluczenia cyfrowego tej grupy.

Autor, który przez wiele lat wspierał swoją wiedzą w zakresie nowych mediów Uniwersytety Trzeciego Wieku w południowej części Polski, analizując miejsce seniorów w przestrzeni nowych mediów opisuje dobre praktyki w wymiarze edukacyjnym z zakresu obsługi urządzeń cyfrowych.

Publikacja adresowana jest do osób zajmujących się organizowaniem działań edukacyjnych w instytucjonalnych formach kształcenia, a więc: UTW, klubach seniora, NGO, a także w ramach działań wolontariackich (np. „Latarnicy Polski  Cyfrowej”). Autor dedykuje książkę również studentom kierunków pedagogicznych, gerontologii oświatowej oraz słuchaczom kursów dających podstawy do pracy z osobami w wieku senioralnym.


  • Autor: Łukasz Tomczyk
  • Wydawca: Difin
  • ISBN: 978-83-8085-012-5
  • Data wydania: 2015
  • Liczba stron/format: 260/B5
  • Oprawa: miękka

    Spis treści:

    Wstęp

    Rozdział 1. Osoba starsza w przestrzeni demograficznej, psychologicznej i edukacyjnej

    1.1. Przemiany demograficzno-społeczne i ich konsekwencje – od perspektywy globalnej do regionu
    1.2. Rozwój i cechy swoiste osób starszych w świetle badań
    1.3. Edukacja dorosłych i osób starszych w ujęciu historycznym  
    1.4. Charakterystyka uniwersytetu trzeciego wieku jako instytucji edukującej seniorów w obszarze nowych mediów
    1.4.1. Historia oraz współczesność UTW
    1.4.2. Modele funkcjonowania UTW
    1.4.3. Cele działalności UTW
    1.4.4. Założenia i realizacja zajęć w UTW
    1.4.5. Jakość edukacji w UTW

    Rozdział 2. Transformacja życia codziennego osób w wieku senioralnym w kontekście społeczeństwa informacyjnego

    2.1. Funkcjonowanie osób w „późnej dorosłości” w społeczeństwie informacyjnym  
    2.2. Wykluczenie cyfrowe  
    2.3. Nowe technologie sprzyjające funkcjonowaniu osób starszych w społeczeństwie zinformatyzowanym
    2.4. Dobre praktyki edukacji seniorów w obszarze nowych mediów – przykłady rozwiązań regionalnych i zagranicznych

    Rozdział 3. Uczenie się i nauczanie osób starszych w obszarze nowych mediów w świetle podstaw teoretycznych

    3.1. Uczenie się i nauczanie osób starszych w świetle założeń andragogiki, gerontologii, geragogiki i psychologii
    3.2. Cele kształcenia w społeczeństwie informacyjnym
    3.3. Treści kształcenia
    3.4. Metody oraz formy kształcenia osób starszych w obszarze nowych mediów
    3.5. Zasady kształcenia
    3.6. Samokształcenie
    3.7. ICT jako środki dydaktyczne
    3.8. Planowanie czasu zajęć
    3.9. Układ sali
    3.10. Dobór grupy
    3.11. Stres i motywacja jako wyzwania w edukacji osób starszych w przestrzeni nowych mediów
    3.11.1. Stres
    3.11.2. Motywacja
    3.12. Ocena efektów kształcenia

    Rozdział 4.  Edukator osób starszych a prowadzenie działań dydaktycznych w obszarze nowych mediów

    4.1. Kompetencje wykładowcy UTW w perspektywie odkrywania cyfrowego świata przez cyfrowych imigrantów
    4.2. Zespół czynności zawodowych nauczyciela osób starszych
    4.3. Doskonalenie jakości działań dydaktycznych

    Zakończenie i wnioski

    Literatura

    Spis tabel i rysunków

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.