• Kategorie
  • Jakość życia osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną

Brak towaru
52.00
Wpisz swój e-mail
Produkt będzie gotowy do wysyłki w ciągu 1-5 dni roboczych
Koszt wysyłki 13.99
Odbiór osobisty 0
Paczkomaty InPost 13.99
Kurier 15.99
Kurier płatność za pobraniem 24.9
Dostępność Brak towaru
ISBN 978-83-7641-422-5
Zostaw telefon
  • Autor: Aleksandra Zawiślak
  • Wydawca: Difin
  • ISBN: 978-83-7641-422-5
  • Data wydania: 2011
  • Liczba stron/format: 246/B5
  • Oprawa: miękka

Praca jest pierwszą w Polsce kompleksową monografią dotyczącą jakości życia osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną. Prezentuje teoretyczny dorobek na ten temat oraz przegląd dotychczasowych dociekań naukowych. Ukazano wyniki badań własnych, które rozszerzają wiedzę o subiektywnych odczuciach, co do własnego życia osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz zwracają uwagę na konieczność ich uwzględniania w pracy terapeutycznej. Odpowiedzią na tę potrzebę jest zawarta w książce autorska koncepcja jakości życia, będąca nowoczesną propozycją doskonalenia istniejących, mało efektywnych rozwiązań rehabilitacyjnych. Książka zainteresuje z pewnością teoretyków pedagogiki specjalnej, rehabilitacji czy psychologii oraz słuchaczy tych kierunków studiów. Może być też przydatna dla profesjonalnych praktyków organizujących działalność edukacyjną, terapeutyczną czy normalizacyjną dla osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną.


Spis treści:

Wstęp
 
Rozdział 1. Człowiek z niepełnosprawnością intelektualną w paradygmacie systemowo-ekologicznym
 
1.1. Niepełnosprawność w kontekście ekologicznym
1.1.1. Bioekologiczna teoria systemów Urie Bronfenbrennera
1.1.2. Adaptacja teorii systemowo-ekologicznych do opisu sytuacji osoby z niepełnosprawnością
1.2. Możliwości rozwojowe osób z niepełnosprawnością intelektualną
1.2.1. Współczesny model niepełnosprawności intelektualnej
1.2.2. Specyfika funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością intelektualną
1.2.3. Szczegółowa charakterystyka osoby z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności intelektualnej
1.3. Dorosłość osób z niepełnosprawnością intelektualną
1.3.1. Dorosłość w podejściach systemowo-ekologicznych
1.3.2. Zachowania przystosowawcze oraz wsparcie udzielane tym osobom
1.4. Przegląd badań nad funkcjonowaniem w okresie dorosłości
 
Rozdział 2Jakość życia jako efekt relacji wiążących człowieka z niepełnosprawnością intelektualną z jego środowiskiem
 
2.1. Istota pojęcia „jakość życia”
2.1.1. Definicje jakości życia
2.1.2. Obiektywna a subiektywna jakość życia
2.2. Koncepcje jakości życia
2.2.1. Koncepcje tworzone w różnych nurtach teoretycznych
2.2.2. Systemowo-ekologiczne koncepcje jakości życia
2.3. Teoria i metoda badania jakości życia Roberta Cumminsa
2.3.1. Zagadnienia definicyjne
2.3.2. Homeostatyczny model subiektywnej jakości życia
2.3.3. Jakość życia w kontekście systemu społecznego
2.3.4. Uniwersalne narzędzia badania jakości życia jako istota metody Cumminsa
2.4. Przegląd badań nad jakością życia osób z niepełnosprawnością intelektualną
 
Rozdział 3. Szanse i zagrożenia osiągania pomyślnych i satysfakcjonujących stosunków z otoczeniem przez osoby dorosłe z niepełnosprawnością intelektualną
 
3.1. Sfera warunków życia i aktywności
3.1.1. Status materialny i mieszkaniowy
3.1.2. Aktywność zawodowa
3.2. Sfera zdrowia
3.2.1. Zmiany fizyczne
3.2.2. Kondycja zdrowotna
3.3. Sfera stosunków z ludźmi
3.3.1. Sytuacja w rodzinie generacyjnej
3.3.2. Podejmowanie ról małżeńskich i rodzicielskich
3.3.3. Kontakty w środowisku społecznym
3.4. Sfera dobrostanu emocjonalnego
3.4.1. Sytuacje trudne
3.4.2. Zaburzenia emocjonalne
3.4.3. Przeżycia egzystencjalne
 
Rozdział 4. Metodologia badań własnych
 
4.1. Założenia teoretyczne badań
4.2. Problematyka badawcza
4.3. Zmienne oraz wskaźniki ich pomiaru
4.4. Procedura i technika badawcza
4.5. Charakterystyka badanej próby oraz organizacja badań
4.6. Obliczenia oraz metody analizy statystycznej
 
Rozdział 5. Jakość życia osób z niepełnosprawnością intelektualną w świetle wyników badań własnych
 
5.1. Obiektywna jakość życia badanych
5.1.1. Porównanie wyników globalnych badanych grup
5.1.2. Porównanie wyników w poszczególnych segmentach
5.2. Subiektywna jakość życia badanych
5.2.1. Porównanie wyników globalnych badanych grup
5.2.2. Porównanie wyników w poszczególnych segmentach
5.3. Obiektywne a subiektywne oceny jakości życia
5.3.1. Porównania w grupie badawczej
5.3.2. Porównania w grupie porównawczej
5.3.3. Zależności korelacyjne w badanych grupach
5.4. Wewnętrzna struktura subiektywnej jakości życia badanych
5.4.1. Porównanie ocen ważności i satysfakcji wewnątrz badanych grup
5.4.2. Porównanie ocen ważności między badanymi grupami
5.4.3. Porównanie ocen satysfakcji między badanymi grupami
5.5. Jakość życia badanych z uwzględnieniem osiąganych poziomów
5.5.1. Porównanie osiąganych poziomów w zakresie obiektywnej jakości życia
5.5.2. Porównanie osiąganych poziomów w zakresie subiektywnej jakości życia
5.5.3. Porównanie poziomów ocen obiektywnych i ubiektywnych w grupie badawczej
5.5.4. Porównanie poziomów ocen obiektywnych i subiektywnych w grupie porównawczej
5.6. Podsumowanie wyników badań własnych
5.7. Dyskusja nad wynikami badań własnych

Rozdział 6. Podsumowanie wyników badań oraz wnioski końcowe
 
6.1. Konkluzje z przeprowadzonych badań
6.2. Wnioski płynące z podjętego projektu badawczego
 
Rozdział 7. Model osiągania maksymalnej jakości życia osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną
 
7.1. Teoretyczne podstawy przyjętego modelu jakości życia
7.2. Tradycyjne a postulowane rozwiązania rehabilitacyjne
7.3. Proponowany model osiągania maksymalnej jakości życia
 
Literatura cytowana
Spis tabel
Spis rysunków
Aneks

Aleksandra Zawiślak

dr, pracownik Zakładu Pedagogiki Specjalnej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Jej naukowe zainteresowania koncentrują się na zagadnieniach związanych z rehabilitacją osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz współczesnych problemach pedagogiki specjalnej. Jest członkiem The International Wellbeing Group (Australian Centre on Quality of Life) w Melbourne, zajmującym się interdyscyplinarnymi studiami nad jakoś­cią życia. Pobyty na seminariach, szkoleniach i wymianach zagranicznych w krajach Unii Europejskiej pozwoliły jej na zapoznanie się z realiami i zróżnicowaniem w zakresie kształcenia specjalnego i rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami w wybranych krajach europejskich (Holandii, Austrii, Danii, Szwecji, Finlandii oraz Wielkiej Brytanii). Mimo pracy naukowej nie traci kontaktu z praktyką. Posiada 16-letnie doświadczenie w pracy w placówkach szkolnictwa specjalnego. Prowadzi również pracę edukatorską jako wykładowca studiów podyplomowych i kursów kwalifikacyjnych dla nauczycieli.

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.