• Kategorie
  • Psychologia w pracy terapeuty zajęciowego. Wybrane zagadnienia

50.00
szt.
Produkt będzie gotowy do wysyłki w ciągu 1-5 dni roboczych
Koszt wysyłki 13.99
Odbiór osobisty 0
Paczkomaty InPost 13.99
Kurier 15.99
Kurier płatność za pobraniem 24.9
Dostępność Mało
ISBN 978-83-8085-220-4

Zamówienie telefoniczne: 726 707 807

Zostaw telefon
  • Autor: Edyta Janus
  • Wydawca: Difin
  • ISBN: 978-83-8085-220-4
  • Data wydania: 2016
  • Liczba stron/format: 182/B5
  • Oprawa: miękka

Autorka przedstawiła psychologię w kontekście aplikacyjnym, specyficznym dla prowadzenia procesu terapii zajęciowej, odnoszącym się przede wszystkim do budowania właściwej relacji z uczestnikiem terapii opartej na wzajemnym zrozumieniu, właściwej komunikacji wpisującej się w podejście Person-Centered Practice. Ważnym elementem publikacji jest także ukazanie problematyki udzielania wsparcia społecznego osobom znajdującym się w sytuacjach trudnych.

Wykonywanie zawodu terapeuty wymaga również dbałości o własne zasoby psychiczne poprzez profilaktykę wypalenia zawodowego, radzenie sobie ze stresem czy zarządzanie energią własną. Wiedza psychologiczna podlega ciągłej aktualizacji, pojawiają się nowe subdyscypliny. Jednym z celów niniejszej książki jest wykazanie możliwości stosowania w działaniach terapeutycznych stosunkowo nowej subdyscypliny psychologii – psychologii pozytywnej.

Książka zainteresuje terapeutów zajęciowych, niezależnie od ich miejsca zatrudnienia, dla których wiedza z zakresu psychologii wydaje się być kluczowa dla powodzenia realizowania procesu terapii zajęciowej. Adresatami zawartych w niej treści są także członkowie zespołu interdyscyplinarnego, w szczególności lekarze, pielęgniarki, psychologowie czy fizjoterapeuci, dla których interesujące może być poznanie specyfiki pracy terapeutów zajęciowych oraz nabycie wiedzy dotyczącej kierunku zmian dokonujących się w ramach profesjonalizacji zawodu terapeuty, które są zorientowane na dostosowanie do europejskich i światowych standardów. Publikacja może stanowić źródło informacji dla studentów kierunku terapia zajęciowa, którzy dopiero rozpoczną swoją karierę zawodową.


Spis treści:

Wprowadzenie

Rozdział 1. Miejsce psychologii w praktyce terapii zajęciowej

1.1. Rewizja rozumienia terapii zajęciowej w Polsce
1.2. Zadania terapeuty zajęciowego w pracy z różnymi typami klientów
1.3. Znaczenie posiadania podstawowej wiedzy psychologicznej w pełnieniu roli terapeuty zajęciowego

Rozdział 2. Podejście skoncentrowane na osobie (Person-Centered Practice) jako podstawa relacji terapeutycznej

2.1. Podstawowe założenia psychologii humanistycznej
2.2. Czynniki determinujące skuteczność terapii wg Carla Rogersa
2.3. Podejście Person-Centered Practice w terapii zajęciowej

Rozdział 3. Komunikacja w procesie terapii zajęciowej

3.1. Istota komunikacji interpersonalnej
3.2. Komunikacja werbalna
3.2.1. Sztuka słuchania
3.2.2. Sztuka zadawania pytań
3.2.3. Korzystanie z milczenia
3.3. Komunikacja niewerbalna
3.4. Komunikacja w procesie ustalania celów terapeutycznych
3.5. Metody udzielania informacji zwrotnych dotyczących postępów w terapii
3.6. Komunikacja z rodziną uczestnika terapii

Rozdział 4. Udzielanie wsparcia społecznego

4.1. Definiowanie wsparcia społecznego
4.2. Rodzaje wsparcia społecznego
4.3. Znaczenie wsparcia społecznego dla osoby znajdującej się w sytuacji trudnej
4.3.1. Utrata zdrowia jako sytuacja trudna
4.3.1.1. Niepełnosprawność nabyta
4.3.1.2. Choroba
4.3.2. Niepełnosprawność wrodzona
4.3.3. Zaburzenia psychiczne
4.3.4. Wykluczenie i zagrożenie wykluczeniem społecznym
4.3.4.1. Bezdomni
4.3.4.2. Seniorzy
4.3.4.3. Dzieci i młodzież z rodzin zagrożonych ubóstwem i patologiami
4.3.4.4. Inne grupy

Rozdział 5. Psychologia pozytywna w terapii zajęciowej

5.1. Dlaczego psychologia pozytywna?
5.2. Od pesymizmu do optymizmu
5.3. Nadzieja
5.4. Inteligencja emocjonalna w pracy terapeuty
5.5. Wzrost potraumatyczny

Rozdział 6. Dbanie o zasoby terapeuty zajęciowego

6.1. Radzenie sobie ze stresem
6.1.1. Asertywność jako sposób na obronę swojego terytorium psychologicznego
6.1.2. Model zarządzania energią własną
6.2. Profilaktyka wypalenia zawodowego
6.2.1. Charakterystyka wypalenia zawodowego
6.2.2. Superwizja
6.2.3. Grupy Balinta
6.2.4. Równowaga między życiem zawodowym a prywatnym – work-life balance

Podsumowanie

Bibliografia

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.