• Kategorie
  • Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną. Nauczycielskie (de)konstrukcje

45.00
szt.
Produkt będzie gotowy do wysyłki w ciągu 1-5 dni roboczych
Koszt wysyłki 13.99
Odbiór osobisty 0
Paczkomaty InPost 13.99
Kurier 15.99
Kurier płatność za pobraniem 24.9
Dostępność Mało
ISBN 978-83-8085-641-7

Zamówienie telefoniczne: 726 707 807

Zostaw telefon
  • Autor: Marta Jurczyk
  • Wydawca: Difin
  • ISBN: 978-83-8085-641-7
  • Data wydania: 2018
  • Liczba stron/format: 196/B5
  • Oprawa: miękka

Książka w skłaniający do refleksji sposób pokazuje, w jakich systemach nauczyciele i terapeuci konstruują dyskurs seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną. W jaki sposób reglamentują ich prawo do posiadania seksualności, do możliwości organizowania edukacji seksualnej czy też konstruowania profilaktycznych praktyk sterylizacyjnych. Tym samym – mimo deklaracji emancypacji i pracy podmiotowej – wzmacniają procesy marginalizowania osób z niepełnosprawnością intelektualną i deprywacją ich potrzeb – tak seksualnych, jak i społecznych.

Spis treści:

Wstęp
Wprowadzenie. Seksualność i niepełnosprawność – płaszczyzna intersekcjonalna
    
Rozdział 1. Seksualność w wybranych teoriach społecznych
    
Seksuologia i seksualność
Psychoanaliza
Marksizm
Feminizm
Konstruktywizm społeczny
Seksualność i ciało
 Ciało i konstruktywizm społeczny
 Ciało w teorii społecznej Michela Foucaulta
 Ciało w teorii socjologicznej Ervinga Goffmana
 Ciało w teorii społecznej Pierre’a Bourdieu
 Seksualność i władza
 Ciało i seksualność a władza
 Seksualność i kultura
 Seksualność – dyspozycje i pole wytwarzania władzy
Seksualność i niepełnosprawność
 Postrzeganie niepełnosprawności i dyskurs seksualności w pedagogice  specjalnej
 Dehumanizacja i orientalizacja seksualności osób z niepełnosprawnością
 Seksualność i queer
 Crip theory – w poszukiwaniu alternatywy?
    
Rozdział 2. Metodologiczne założenia badań własnych
    
Badania etnograficzne
 Zwrot interpretatywny w naukach społecznych
 Zwrot performatywny w badaniach społecznych
Badania dyskursywne
Ewolucja przedmiotu badań i problemu badawczego
 Przedmiot badań
 Problem badawczy i cel badań
 Strategia badań
Etnografia performatywna jako matryca metodologiczna wytwarzania i odtwarzania kultury
 Drama – terminy, pojęcia, metody
 Nieścisłości w terminologii dramy
 Etnografia performatywna i drama – odgrywanie rytuałów
Narzędzie badawcze oraz metoda gromadzenia danych
 Obserwacja uczestnicząca i wywiad grupowy
 Dobór i charakterystyka próby badawczej
Metoda analizy danych empirycznych
 Kwestie etyczne związane z partycypacyjnym modelem badawczym
    
Rozdział 3. Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną – typy formacji dyskursywnych i kategorie konstruowane przez dyskurs
    
Sposoby opracowania danych empirycznych
Rama eugeniczna
 Dyskurs „upośledzonego” rodzicielstwa
 Dyskurs (nie)zdolności
 Dyskurs reglamentacji potrzeb
 Dyskurs pozornej edukacji seksualnej
 Dyskurs eugeniczny
 Dyskurs społecznej troski
 Dyskurs milczącego profesjonalizmu
Rama podmiotowa
 Dyskurs poszukiwania podmiotowości
Kategorie konstruowane przez dyskurs

Rozdział 4. (Nie)pełnonormatywna seksualność – interpretacja wyników badań własnych
    
Przemoc jako kontrakt społeczny i warunek konstytucji, tego co wspólne
Biopolityka i życie (nie)pełnowartościowe
Fantazmat emancypacji
Strategie zbiorowej odpowiedzialności
    
Zakończenie
Bibliografia

Marta Jurczyk

doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Zakładzie Pedagogiki Specjalnej Instytutu Pedagogiki na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego. Trenerka dramy pedagogicznej, edukatorka seksualna, zajmuje się problematyką seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.