- Autor: Krystyna Ostrowska redakcja naukowa
- Data wydania: 2015
- Liczba stron/format: 460/B5
- Oprawa: miękka
Książka jest pracą zbiorową i obejmuje wszystkie istotne elementy wiedzy psychologicznej, które powinna posiadać osoba pracująca na rzecz innych ludzi, pomagająca im w rozwoju oraz w normalnym funkcjonowaniu społecznym i indywidualnym tzn. pomagająca, by jak najwięcej osób, członków społeczeństwa mogło działać jako osoby autonomiczne, a jednocześnie włączone w struktury społeczne i odczuwające satysfakcję z życia (…).
Przygotowana przez teoretyków i praktyków psychologii książka będzie użyteczna dla wszystkich tych osób, które albo są na etapie przygotowywania się do przyszłej pracy zawodowej w tzw. służbach społecznych lub aktualnie ją realizują. Działania mające na celu rozpoznanie i profesjonalną pomoc w rozwiązywaniu współczesnych problemów członków społeczeństwa, niezależnie od tego, na jakim etapie rozwoju się znajdują, wymagają niezbędnego kwantum wiedzy o samym człowieku, mechanizmach jego zachowania, podejmowania decyzji, warunkach prawidłowego rozwoju, samorealizacji, możliwościach modyfikacji i korekcji zaburzeń tak w rozwoju, jak i funkcjonowania we wszystkich ludzkich wymiarach (fizycznym, psychicznym, społecznym, duchowym).
Spis treści:
Wstęp
Część I. Ogólne zagadnienia psychologii
Wojciech Wypler
Wprowadzenie
Rozdział 1. Psychologia jako nauka
Rozdział 2. Procesy spostrzegania
Rozdział 3. Procesy uczenia się
Rozdział 4. Psychologia pamięci
Rozdział 5. Rozwiązywanie problemów, myślenie i inteligencja
Rozdział 6. Psychologia motywacji
Rozdział 7. Psychologia emocji i radzenia sobie ze stresem
Część II. Psychologiczne koncepcje człowieka i osobowości
Krystyna Ostrowska
Wprowadzenie
Rozdział 1. Rozumienie pojęcia „psyche” na przestrzeni dziejów
Rozdział 2. Współczesne antropologiczne podstawy uprawiania psychologii
Rozdział 3. Definicje osobowości w kontekście podstawowych nurtów myślowych uprawiania psychologii
Rozdział 4. Psychodynamiczne modele kształtowania i funkcjonowania osobowości
Rozdział 5. Przystosowanie jako efekt wzmocnień
Rozdział 6. Rozwój w kierunku samoaktualizacji, czyli urzeczywistnienia własnych możliwości
Rozdział 7. Modele osobowości oparte na strukturze cech
Rozdział 8. Wybrane poznawcze teorie osobowości
Rozdział 9. Wybrane struktury i mechanizmy osobowości warunkujące przystosowanie do środowiska społecznego
Rozdział 10. Zaburzenia w strukturze i funkcjach osobowości
Część III. Psychologia rozwoju człowieka
Ewa Kiliszek
Wprowadzenie
Rozdział 1. Psychologia rozwoju człowieka – nauka teoretyczna i stosowana
Rozdział 2. Podstawowe modele, czynniki i teorie rozwoju człowieka
Rozdział 3. Okresy rozwoju człowieka
Część IV. Człowiek w interakcji z innymi
Ewa Michałowska
Wprowadzenie
Rozdział 1. Psychologia społeczna jako nauka
Rozdział 2. Składowe Ja a świat sytuacji i relacji społecznych
Rozdział 3. Proces spostrzegania społecznego
Rozdział 4. Wpływ społeczny
Rozdział 5. Postawy
Rozdział 6. Zmiana postaw
Rozdział 7. Grupa społeczna
Część V. Zaburzenia w psychicznym i społecznym funkcjonowaniu człowieka
Justyna Kurtyka-Chałas
Wprowadzenie
Rozdział 1. Przedmiot psychologii klinicznej i stosowane metody
Rozdział 2. Pojęcie normy i zdrowia psychicznego
Rozdział 3. Psychologia kliniczna a psychopatologia
Rozdział 4. Psychologiczne aspekty zdrowia i choroby
Rozdział 5. Wybrane zagadnienia psychologii klinicznej dziecka
Rozdział 6. Płodowy Zespół Alkoholowy
Rozdział 7. Zaburzenia odżywiania
Rozdział 8. Zaburzenia osobowości i afektywne
Rozdział 9. Psychologia niepełnosprawności umysłowej
Część VI. Psychologia wobec uzależnień
Grzegorz Kudlak
Wprowadzenie
Rozdział 1. Czym jest uzależnienie?
Rozdział 2. Psychologiczne modele wyjaśniania przyczyn uzależnień
Rozdział 3. Diagnostyka uzależnień
Rozdział 4. Substancje psychoaktywne jako źródła uzależnień
Rozdział 5. Emocjonalne i behawioralne źródła uzależnień
Rozdział 6. Zjawisko współuzależnienia i DDA
Rozdział 7. Wybrane metody leczenia uzależnień
Podsumowanie
Noty o Autorach